”Våra investeringar ger kunderna bättre material!
– Det här skall bli oerhört spännande. Återvinning ligger självklart rätt i tiden när vi såväl ser på priset som på miljöaspekterna. Rondo erbjuder bra, miljövänliga och rent ut sagt mycket prisvärda produkter, understryker Peter Åkesson, VD på Rondo!
– Vår satsning på Repro R-serien ger kunden en trygghet. R-serien utgör en konceptuell utveckling där vi lyckats förena Rondos erfarenheter av återvinning med Polykemis världsledande kunskap och erfarenhet av teknisk compoundering, säger Peter Åkesson.Rondo, som är ett helägt dotterbolag till Polykemi, har kraftsamlat för att kunna ta nya marknadsandelar i en sviktande konjunktur.
– Det är viktigt, för att inte säga direkt avgörande, att erbjuda kvalitetsmässigt bra och jämna återvunna material . Vi skall lyfta återvinningen till en högre nivå där kombinationen av pris och kvalitet skall gå hand i hand. Vi vågar säga att det skall inte enbart vara bra eller billigt. Här handlar det om att det är bra OCH billigt, slår Peter Åkesson fast.
Under en längre tid har Rondo satsat på nya tekniska lösningar och investerat i nya maskiner för att kunna tackla nya utmaningar.
– Vi har investerat kraftfullt när det gäller metallseparation. Detta innebär att vi med ökad precision tar bort såväl magnetiska, som icke magnetiska metallföroreningar. Det här är avgörande när vi nu ytterligare höjer vår kvalitet, understryker Peter Åkesson.Påverkar kunderna positivt.
Investeringen i en ny blandningsteknik har visat sig vara avgjort positivt för Rondos kunder.
– Vår nya blandningsteknik medför att vi ökar jämnheten i våra kvaliteter. Det här innebär i sin tur att våra material blir betydligt mer stabila i kundens process. Och det är ju det viktigaste av allt. Vår kvalitetsökning kommer kunden direkt till godo, understryker Peter Åkesson.
Trots kraftfulla investeringar och märkbara kvalitetsförbättringar vill Peter Åkesson peka på hur betydelsefulla medarbetarna är. För Peter är övertygad om att det handlar om de anställdas motivation och hårda arbete för att hitta nya lösningar – och jobba emot ett mål – som kommer att lägga grunden till Rondos framgång.
Medarbetarna avgör!
– Det är så lätt att säga att vi skall bli bäst. Men att jag tror på Rondos möjlighet att utvecklas och bli bäst baseras på min starka tro på våra medarbetares utvecklingsmöjligheter, säger Peter Åkesson utan att tveka en sekund.
Peter Åkesson har lång erfarenhet av teknisk utveckling efter 20 år på Polykemi där han också är vice VD.
– Jag har vid olika tillfällen tidigare sagt att människan står för 70 procent av vår utvecklingspotential och tekniken för 30 procent. Men sanningen är att människan står för 100 procent eftersom all teknik utvecklas, väljs, implementeras och accepteras av människor. Så därför utgör personalen – och deras gemensamma förmåga att tänka och handlingskraftigt agera också grunden till vår möjlighet att bli framtidens vinnare, påpekar Peter Åkesson.
Ny produktserie.
Ni satsar kraftfullt på er nya produktserie!
– Ja, så är det definitivt. Vår serie har en unik kombination mellan pris och kvalitet. R-serien tar compounds, baserade på återvunnen råvara, till en ny nivå. Repro R-serien är en serie med compounds främst avsedda för formsprutning.
– Dessutom skall vår jämna produktkvalitet, tillsammans med låga kostnader och miljötänkandet, alltid vara en direkt avgörande faktor när våra kunder väljer oss och vårt material.
– Vi hoppas också att våra kunder upplever att de får en god service och att detta är en viktig faktor när man väljer oss som leverantör, understryker Peter Åkesson.
Utökat säljnätverk.
Lars Person, vice VD, har mycket att engagera sig i för tillfället. Det handlar bland annat om att bygga upp ett delvis nytt men också utökat säljnätverk.
– Vi arbetar mycket offensivt för att hitta nya och effektiva säljmodeller. Jag arbetar på att bygga upp ett ur många aspekter helt nytt säljnätverk . Självklart har vi tillgång till våra egna säljare på Rondo och även säljorganisationen på Polykemi i Ystad. Men det handlar också om att använda oss av våra agenter bland annat i Danmark, Tjeckien och Tyskland, berättar Lars Persson.
Lars Persson har tidigare arbetat som marknadschef på ett större internationellt företag men har också en bakgrund inom produktion. Lars kom till Rondo för ett drygt år sedan.
Har stor potential!
– Rondo har en fantastisk potential. Visst fokuserar många på
lågkonjunkturen, men vi ser på möjligheterna. Vi har en mycket bra produkt, till väldigt bra pris och med ett integrerat miljövärde. Det är faktorer som gör oss till en attraktiv samarbetspartner, understryker Lars Persson.
Och som VD Peter Åkesson säger:
– Vi har lärt oss att inte se något som omöjligt. För om vi kan förenkla det svåra så är det ju inte svårt längre. Rondo satsar nu mer offensivt än någonsin tidigare. Vi har dessutom en öppen prislista. Det finns helt enkelt inget att dölja. Vi på Rondo erbjuder billiga och bra material. Svårare än så är det inte, menar Peter Åkesson.